zdravá večeře

22. března 2011 v 8:00
Zrovna sedím ve škole a těším se, až ta blbárna skončí. Potom jedu za panem L., takže jsem vám tu přednastavila článek o tom, jak zdravě večeřet :)

ZÁKLADNÍ PRAVDILA:
  • večeře by měla představovat pouze cca 20% denního energetického příjmu - tedy méně než snídaně
  • večeři jezte nejpozději 2 hodiny, raději 3 hodiny před spaním
  • večeře by měla být snědena v klidu, jako jakékoliv jiné jídlo
VEČEŘE & REDUKCE VÁHY:
Při redukci váhy je velmi důležité jíst pravidelně a žádné jídlo nevynechávat. Organismu tím dáváte najevo, že má dostatečný přísun všech živin, nemusí se obávat krize z jejich nedostatku a nemusí si tedy tvořit "zásoby". Tělíčko v takovémto případě raději sáhne do tukových zásob, aby pokrylo energetické nároky na provoz. V případě, že večeři vynecháváte, ošidíte organismus o zdroj důležitých živin a také o zdroj energie - škodíte si tedy dvakrát. Výsledkem je, že organismus bude brát energii pro svou činnost spíše ze svalů, protože tuky si bude šetřit "na horší časy". Výsledkem tedy bude úbytek svalové hmoty, nikoliv tuků.
Oblíbenou večeří při redukci váhy je zeleninový salát. Má přece tolik vitamínů a žádné kalorie! Ale… salát neobsahuje žádné bílkoviny a kalorií je tak málo, že rozhodně nepostačí na pokrytí energetických potřeb organismu až do snídaně. Výsledek je tedy jen o málo lepší než při vynechání večeře.
Zelenina rozhodně k redukční dietě patří, ovšem měla by být doplněna bílkovinou (nemusí to být kus masa, službu prokážou luštěniny, bílý jogurt či čerstvý sýr nebo vajíčko, nejlépe na měkko).

CO BY TEDA MĚLA SPRÁVNÁ VEČEŘE OBSAHOVAT?
  1. zelenina - co nejčerstvější syrovou nebo šetrně upravenou tak, aby se v ní zachovalo co nejvíce vitamínů, minerálů a dalších cenných látek (nejlépe v páře)
  2. bílkoviny - jsou tráveny pomalu, tudíž zasytí na delší dobu a organismus z nich čerpá dostatek materiálu na opravy buněk, svalů atd., zejména pokud jsme byli odpoledne sportovat
  3. sacharidy - jsou důležité pro pálení energie večer a v noci; pokud večeře neobsahuje dostatek sacharidů, organismus bude na "noční provoz" čerpat energii ze svalů
  4. tuky - pokud večeře obsahuje tuky, měly by to být výhradně tuky zdravé - tedy nenasycené - např. lžička olivového oleje v salátu, troška semínek pro oživení přílohy či mořská ryba
 


Komentáře

1 Marcheline Marcheline | Web | 22. března 2011 v 8:33 | Reagovat

Děkuju za tenhle článek, borůvko, zase jsem o něco moudřejší.:) Zrovna jsem si říkala, že bych mohla střídat saláty s tím, co jím teď, ale evidentně by to asi nebyl dobrý nápad.:)
Měj dneska krásný den, myslím na tebe a těším se na zprávy od tebe.:)

2 Lucy Lucy | Web | 22. března 2011 v 12:20 | Reagovat

A hele, nase oblibeny tema, hulcicko ! <3 :D
Mas to moc moc pekne napsany :) a ted mi porad, co mam delat - protoze podle tutoho bych mela jist i maso, i kus peciva, i zeleninu a to je prece moc - jasne, vysledek by bylo treba 1/2 housky s platkem sunky a zeleninovou oblohou, ale kde to JA mam vzit? :D Nemas pro me jeste nejakou spesl-USA-upravenou-hulcickovskou-radu? :)

3 simplicidad simplicidad | Web | 22. března 2011 v 15:46 | Reagovat

fakt zaujimave:))

4 Eloise Eloise | Web | 22. března 2011 v 16:21 | Reagovat

Jojo - doufám, že to Lucy četla pořádně a přestane zobat k večeři zelí a vokurky :-D Ne, nic proti, jen jsem si vzpomněla na její večeře. Já bych se nad sebou taky měla zamyslet - takže zejtra k večeři vejce na měkko :-D Asi budu muset fakt začít zkoumat, kdy papat bílkoviny, kdy sacharidy etc...

5 Kate-Mary Kate-Mary | Web | 22. března 2011 v 19:05 | Reagovat

krásný článek, líbí se mi ;)

6 Terezka Terezka | Web | 22. března 2011 v 21:48 | Reagovat

zní to přesvědčivě :) večeře je důležitá, ale já mám smůlu, že se u ní mám tendenci přejíst :/

7 Kačka Kačka | E-mail | 23. dubna 2011 v 19:21 | Reagovat

Ahoj, moc se mi libi Tvuj clanek. Taky mam uplne stejne predstavy jako ty o sve postave, protoze taky merim 164cm a vazim 59, ale porad usiluji o to dostat se na tech 55. Kdybych si s tebou mohla pokecat alespon pres net o zdrave strave a sdilet nejake nazory byla bych ti moc vdecna, kdyztak napis budu moc rada. Kacka:) (17let)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama